Missie en visie formuleren

De missie en visie vormen het kompas, het fundament én de droom van je bedrijf. Ze vertellen je waar je naartoe gaat én waarom je daar naartoe wilt.

Je missie en visie helpen je een krachtige identiteit voor je bedrijf te creëren, mét een overtuigend verhaal. Ze zorgen voor focus, richting en groei. Ze helpen je strategische keuzes te maken en gelijkgestemden aan te trekken.

Duurzaam groeien en maximaal impact maken?
Bepaal en formuleer eerst je missie en visie!

Verschil tussen missie en visie

Kort antwoord:

In je missie geef je aan wat je doet, voor wie en waarom.
‘Wat wil ik doen, bereiken en waarom?”

In je visie geef je aan naar welk ideaalbeeld je streeft.
‘Hoe ziet de organisatie/ context/ wereld eruit na het behalen van mijn missie?

Het belang van je missie en visie

Weet waar je naartoe gaat

Een missie en visie vertellen je waarom je bedrijf bestaat en waar je naartoe wilt. Het is als een kompas dat je helpt de juiste richting te kiezen. Zowel op het gebied van bedrijfsvorming, productontwikkeling als in het vormgeven van marketingplannen.

Alle neuzen dezelfde kant op

Als iedereen in het bedrijf begrijpt waar jullie naartoe willen, werkt iedereen beter samen. Het zorgt voor eenheid, energie en motivatie. Zodat jullie samen kunnen timmeren aan de weg die leidt naar dat mooie streven.

Raak en beweeg je doelgroep

Een duidelijke missie en visie laten mensen buiten je bedrijf weten waar je voor staat en waar jullie naar streven. Je kunt klanten, investeerders en anderen makkelijker raken, overtuigen, bewegen en meekrijgen op jullie belangrijke missie!

Ben flexibel en innovatief 

Een missie en visie kunnen ook helpen om te blijven groeien en te innoveren. Ze bieden een framework waarbinnen je vrijuit kunt creëren, om nieuwe ideeën of producten te ontwikkelen – terwijl je trouw blijft aan dat waar je voor staat.

Verschil tussen missie en visie

Missie:

De missie vertelt waarom we elke dag uit bed komen en wat we doen om de wereld beter te maken. Het is de actiegerichte reden die bestaansrecht geef aan jouw bedrijf of organisatie. De missie vertelt je wat je doet, waarom, voor wie en hoe.

Visie:

De visie omschrijft waar we naartoe willen, dat waar we aan bij willen dragen met onze missie. Het grote doel dat ons inspireert en motiveert om in actie te komen. De visie is de stip op de horizon en het droombeeld voor de toekomst.  

Voorbeelden van missies en visies

Tony’s Chocolonely:

Missie: “Samen maken we 100% slaafvrij de norm in chocolade.”
Visie: Streven naar een wereld waarin alle chocolade op een eerlijke en duurzame manier wordt geproduceerd, zonder moderne slavernij.

Fairphone:

Missie: “Fairphone streeft naar een eerlijkere, duurzamere en transparantere telefoonindustrie.
Visie: Een wereld waarin de productie en het gebruik van elektronica op een sociaal verantwoorde, milieuvriendelijke en ethische manier plaatsvindt.

Triodos Bank:

Missie: “Bijdragen aan een duurzame samenleving door het bevorderen van duurzame en verantwoorde financiële oplossingen.”
Visie: Het creëren van een financieel systeem dat de belangen van mensen en de planeet voorop stelt, waarbij geld wordt gebruikt als een kracht voor positieve verandering.

WakaWaka:

Missie: “Duurzame energie voor iedereen.”
Visie: Streven naar een wereld waarin iedereen toegang heeft tot betaalbare en duurzame energie, met behulp van draagbare zonne-energieproducten.

De Vegetarische Slager

Missie: “Onze missie is om vleesliefhebbers te verleiden met een plantaardig alternatief dat zo lekker is, dat ze het niet kunnen laten liggen.”
Visie: Een wereld waarin het eten van vlees geen negatieve impact heeft op dierenwelzijn, milieu en gezondheid, door hoogwaardige plantaardige vleesalternatieven aan te bieden.

Disclaimer: deze voorbeelden zijn gegenereerd met behulp van AI. De exacte missie en visie van de bovengenoemde organisaties kunnen afwijken.

Hoe achterhaal ik mijn missie en visie?

Om je missie en visie overtuigend te kunnen formuleren dien je deze eerst te achterhalen. De context, je WHY en de stakeholders zijn hierop van invloed. Onderstaande vragen kunnen je helpen meer inzicht te krijgen in je missie en visie.

– Waarom ben je gaan doen wat je doet?
– Vanuit welke context is deze motivatie ontstaan?
– Waarom vind jij dit zo belangrijk?
– Waarom is dat waar je naar streeft voor anderen belangrijk?
– Wat zou jouw streven opleveren?
– Wie of wat is er gebaat bij dat wat je doet of wil doen?  En hoe?
– Wie of wat is er gebaat bij het ideaal waar je naar streeft? Waarom?
– Hoe ziet de wereld/ de organisatie/ de context eruit als je dat bereikt hebt?

Je missie en visie verwoorden:

Genoeg inzichten en klaar om je missie en visie te verwoorden? Aan de slag!

Geef met je missie aan wat je doet, wat je wil bereiken en waarom.
‘Wat wil ik doen, wat wil ik bereiken en waarom?”

Geef in je visie aan naar welk ideaalbeeld/ grote verandering je streeft.
‘Hoe ziet de organisatie/ context/ wereld eruit na het behalen van mijn missie?

De regels om je missie en visie te verwoorden zijn zeker niet in steen gebeiteld. Maar, om ze als basis te kunnen gebruiken voor een krachtig en overtuigend verhaal, is het slim om je aan de volgende vuistregels te houden:

1. Houd het kort

Schrijf je missie en visie uit in maximaal vijf regels en probeer daarna de essentie nogmaals te vatten in een tot twee regels.

2. Maak het concreet

Benoem zaken, mensen, activiteiten en doeleinden concreet. Zorg dat je verwoording duidelijk inzicht geeft in wat je doet en waar je naar streeft.

3. Wees onderscheidend

Speel met woorden en formuleringen om tot onderscheidende en inspirerende missie en visie te komen, waarin jouw unieke stem en waarden doorklinken.

Duurzaam groeien & maximaal impact maken? 

Maak werk van je merk-strategie & geef je Marketing een Kickstart

Bouw stap voor stap aan een ijzersterk merk met De Merkstrategie – hét DIY-merktraject voor impact ondernemers.

Alle onderdelen – zoals het bepalen van de merkdoelstellingen, de missie, visie, WHY en waarden – komen in een logische volgorde aan bod. Ook ga je aan de slag met het (her)ontdekken van je ideale klant, het feilloos laten aansluiten van je aanbod en het ontwikkelen van een unieke en authentieke merkidentiteit.

Bekijk het DIY-merktraject en probeer hoofdstuk 1 gratis!

 

Chella Valkering – freelance copywriter en merkstrateeg sinds 2013. Volg me op Linkedin!