De WHY formuleren

De WHY plaatst je missie en visie in de relevante context. Met de WHY vertel je kort en krachtig: waarom je doet wat je doet, hoe je dat doet en wat je concreet aanbiedt. De WHY dient als overtuigende pitch, waarmee je het belang van jouw missie en visie zichtbaar en voelbaar maakt. Ook biedt de WHY (Golden Circle) een framework waarbinnen je vrijuit kunt creëren en ontwikkelen. 

Duurzaam groeien en maximaal impact maken?
Zet eerst je WHY kort en krachtig op papier!

Hoe schrijf ik mijn WHY?

Kort antwoord:

In de WHY geef je eerst aan WAAROM je doet wat je doet, HOE je dit doet en vervolgens WAT je concreet aanbiedt. 

Het belang van je WHY

Zeker voor een missiegedreven ondernemer is de WHY heel belangrijk. Je speelt misschien niet direct in op een concrete vraag of behoefte van een klant, zoals met shampoo bijvoorbeeld wel het geval is. Vaak wakker je de ‘vraag’ aan vanuit een vooruitstrevende visie. Wanneer mensen zich bewust worden van een probleem of kans, wordt de oplossing – jouw aanbod – met open armen ontvangen.

Weet waarom je doet wat je doet 

Met de WHY plaats je jouw missie en visie in een overtuigende context. Hierdoor maak je voor jezelf – en voor anderen – duidelijk waarom je doet wat je doet en waarom dit zo belangrijk is. Hierdoor kun je jouw belangrijke boodschap – en het belang ervan – consistent overbrengen.

Maak je propositie concreet en onderscheidend

In de WHY licht je kort jouw unieke zienswijze toe, jouw vooruitstrevende aanpak of bijzonere filosofie.  Hierdoor geef je handen en voeten aan jouw onderscheidende propositie.  Vervolgens kun je jouw aanbod – jouw WAT –  in enkele woorden heel concreet maken.

Raak en overtuig je doelgroep 

Met de WHY – in feite een korte pitch – overtuig je de doelgroep eerst van het belang van jouw streven en van jouw aanpak. Doordat zij al overtuigd zijn van jouw WAAROM en HOE, snappen zij vervolgens direct de waarde van jouw WAT: je product, dienst of programma.

Verschil tussen missie, visie en WHY

Missie:

De missie vertelt waarom we elke dag uit bed komen en wat we doen om de wereld beter te maken. Het is de actiegerichte reden die bestaansrecht geef aan jouw bedrijf of organisatie. De missie vertelt je wat je doet, voor wie en met welk streven.

Visie:

De visie omschrijft waar je naartoe wilt, dat waar je aan bij wilt dragen met je missie. Het grote doel dat je inspireert en motiveert om in actie te komen. De visie is de stip op de horizon en het droombeeld voor de toekomst.  

WHY

De WHY plaatst jouw missie en visie in de relevante context. Je vertelt waar jouw missie en visie vandaan komen, wat je onderscheidende vermogen is en wat je concreet aanbiedt om jouw missie te volbrengen.

Voorbeelden van WHY

Tony’s Chocolonely:

Waarom: Tony’s Chocolonely streeft naar een wereld waarin alle chocolade 100% slaafvrij is.

Hoe: Ze werken samen met cacaoboeren in West-Afrika om eerlijke handelspraktijken te bevorderen en kinderarbeid te bestrijden.

Wat: Het produceren en verkopen van heerlijke, ethisch verantwoorde chocoladeproducten.

ASN Bank

Waarom: ASN Bank gelooft in een duurzame samenleving en wil bijdragen aan positieve verandering.

Hoe: Ze financieren alleen projecten en bedrijven die voldoen aan strenge duurzaamheidscriteria op het gebied van mens, dier en milieu.

Wat: Het aanbieden van diverse bankproducten en -diensten, zoals sparen, beleggen en lenen, met een focus op duurzaamheid

Wereld Natuur Fonds (WNF)

Waarom: WNF zet zich in voor het behoud van de natuur en het beschermen van bedreigde diersoorten over de hele wereld.

Hoe: Ze voeren campagnes, lobbyen bij overheden en werken samen met lokale gemeenschappen om natuurgebieden te beschermen en duurzame oplossingen te bevorderen.

Wat: Het werven van fondsen, uitvoeren van onderzoek en educatieprogramma’s, en het stimuleren van duurzame praktijken in de samenleving.

De Vegetarische Slager

Waarom: De Vegetarische Slager gelooft in een wereld waarin iedereen kan genieten van lekker eten zonder dierenleed.

Hoe: Ze ontwikkelen innovatieve plantaardige vleesvervangers die qua smaak en textuur niet te onderscheiden zijn van echt vlees.

Wat: Het produceren en verkopen van een breed scala aan plantaardige vleesproducten, zoals burgers, gehakt en worstjes.

Disclaimer: deze voorbeelden zijn gegenereerd met behulp van AI. De exacte WHY van de bovengenoemde organisaties kan afwijken.

Hoe achterhaal ik mijn WHY

Bepaal je WHY door de volgende vragen te beantwoorden:  

WAAROM
Waarom doe je wat je doet? Waar geloof je in? In welke unieke kracht of welk ideaalbeeld geloof je? In welke broodnodige verandering of overtuiging? Welk belang of onmisbare aspect binnen context x? Naar welke wereld streef jij?

(Tip: stel jezelf per vraag 5 x de vraag: waarom? Zo kom je tot de diepere laag van je antwoord en een écht sterk verhaal.)

HOE
Hoe zie jij dit idealiter voor je? Wat moet er volgens jou anders? Hoe geef jij hier invulling aan? Wat is jouw unieke filosofie op dit gebied? Welke belangrijke stappen zet jij in dit proces?

WAT
Wat bied je concreet aan? Voor wie? Met welk doeleinden?

Zo schrijf je een sterke WHY

De regels om je WHY te schrijven zijn zeker niet in steen gebeiteld. Maar, om tot een kort, krachtig en concreet verhaal te komen, kun je wel gebruikmaken van de volgende tips. 

1. Houd het kort

Geef eerst invulling aan de verschillende onderdelen op de manier die jij nodig acht om je hele verhaal goed te verwoorden en begin vervolgens met schrappen. Breng de WAAROM en HOE eerst terug naar max 6 regels en vervolgens naar max 2 regels. Schrijf je aanbod – de WAT – eerst uit in max 3 regels en vervolgens in max 5 woorden.

2. Maak het concreet

Benoem zaken, mensen, activiteiten en doeleinden concreet. Gebruik bijvoeglijk naamwoorden – leuk, mooi, belangrijk – die daadwerkelijk wat zeggen over de inhoud. Stel jezelf de vraag: wat maakt iets belangrijk, mooi of leuk? Welke woorden geven meer betekenis aan de inhoud van je boodschap.

3. Onderscheid jezelf

Speel met woorden en formuleringen om tot een echt overtuigend verhaal te komen. Stel je zelf bij elk antwoord meerdere keren de vraag: waarom? Zo zul je eerder tot een diepere laag komen waarmee jij jouw ‘waarom, hoe en wat’ echt onderscheidend en concreet maakt.

Duurzaam groeien & maximaal impact maken? 

Maak werk van je merk-strategie & geef je Marketing een Kickstart

Bouw stap voor stap aan een ijzersterk merk met De Merkstrategie – hét DIY-merktraject voor impact ondernemers.

Alle onderdelen – zoals het bepalen van de merkdoelstellingen, de missie, visie, WHY en waarden – komen in een logische volgorde aan bod. Ook ga je aan de slag met het (her)ontdekken van je ideale klant, het feilloos laten aansluiten van je aanbod en het ontwikkelen van een unieke en authentieke merkidentiteit.

Bekijk het DIY-merktraject en probeer hoofdstuk 1 gratis!

 

Chella Valkering – freelance copywriter en merkstrateeg sinds 2013. Volg me op Linkedin!